A gazdasági versenyképesség a versenyszektorban növekvő versenyt, a piaci kudarcok ellensúlyozását, a versenyszektoron kívül a versenyt és a vállalkozást támogató és kikényszerítő környezetet követel.
A gazdaságban a vállalkozások versengenek az erőforrásokért (tőkéért, munkaerőért), a szállítókért, a vásárlókért. Hatékonyság a gazdaságban csak ott van, ahol verseny is van; ahol és amennyire csorbul a verseny, piaci kudarc: elégtelen kínálat és aránytalanul magas ár alakul ki. A modern gazdaságban a verseny általában tökéletlen: erőfölények (monopóliumok) jönnek létre, egyes szolgáltatások igénybevétele nem korlátozható azokra, akik fizetnek érte (közjavak: védelem), máskor meg a termelés olyanokra is károsan hat, akik nem élvezik hasznát (külső hatások: környezetszennyezés). A modern állam kötelessége a gazdasági hatékonyság javításának érdekében a verseny védelme és élénkítése. Ebben szövetségese a fogyasztó: senki sem szeret különösebben versenyezni, de fogyasztóként mindenki élvezi a verseny jótékony hatásait, a választékot, az alacsony árakat, a javuló kondíciókat. A verseny, a hatékonyság legfőbb mozgatója a fogyasztói igény, a kereslet, a piac, és minél igényesebb ez a piac, annál erősebb a verseny és hatékonyabb a gazdaság. A hatékonyságjavítás feltétele az igényes piac.
Régebben egyszerű volt a siker képlete: meg kellett győzni a szabályozó hatóságot, hogy az a termelés, amit a vállalat végez, az a termék, amit előállít, pótolhatatlan, szükséges és hatékony. Csak nekem, csak átmenetileg, de zárjuk ki a versenyt! Ám napjaink Magyarországon is érvényesülő világtendenciája a verseny erősödése, területi kiterjedése (európai, illetve világméretekben), kiterjesztése olyan ágazatokra, piacokra is (telefónia, energetika), ahol korábban természetesnek hitt versenykorlátozások éltek. Mára az egységes európai piacon, a nyilvánosság és az internetes értékesítés korában a piacvédelem lehetőségei beszűkültek, haváriákra és tisztességtelen magatartás kivédésére korlátozódnak. A honi és világméretű verseny pedig a teljesítményt, nem a protekciót díjazza. Ez nem is baj: csak a folyamatos hatékonyságkényszer alakíthatja ki azokat a vállalati mechanizmusokat és formákat, rugalmasságot és keresletérzékenységet, amivel (az erőforrásokért, a szállítókért, a vásárlókért) versenyben maradhat egy vállalkozás. A modern vállalatirányítási rendszer vagy az átlátható számvitel, a minőségbiztosítás és a hatékony szavatossági jogérvényesítés mind-mind olyan fegyver, amit a vállalat csak szükség: piaci kényszer hatására vezet be. Csak versenyben válhat és maradhat valaki versenyképes.
Dr. Tétényi Tamás